دیابت ممکن است در میان افرادی که بصورت نوزادانی نارس بدنیا آمده اند، بیشتر باشد

11دسامبر 2019 - به گفته ی محققان، احتمال ابتلا به دیابت برای نوزادان نارس در بعضی از مراحل زندگی ممکن است بیشتر باشد. یک کارآزمایی در ایالات متحده نشان داده است که نوزادان متولد شده قبل از هفته ی سی و هفتم بارداری، در طول مدت این مطالعه 21٪  احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 1 و 26٪  احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 داشتند.

این تحقیق شامل جمع آوری داده های بهداشتی از نزدیک به 4/4 میلیون نوزاد متولد شده در سوئد از سال 1973 تا 2014 بود. محققان اکثر این نوزادان را تا سن 22 سالگی تحت نظارت داشتند.

یافته های این تحقیق نشان داد که 0.7 درصد از نوزادان (27.512 شرکت کننده) در این تحقیق به دیابت نوع 1 و 0.1 درصد (5،525 شرکت کننده) به دیابت نوع 2 مبتلا شدند.

احتمال ابتلا به فرمی از دیابت در سنین 18 تا 43 سالگی برای افرادی که بصورت نوزادان نارس متولد شده بودند، برای دیابت نوع یک، 49 درصد و برای دیابت نوع دو، 24 درصد بیشتر بود.

محققان دریافتند که ارتباط بین زایمان زودرس و دیابت نوع 2 در بین افراد مونث، قوی تر است. اما تفاوت جنسیتی قابل توجهی در خطر ابتلا به دیابت نوع 1 مشاهده نشد.

دکترCasey Crump ، نویسنده ی اصلی این مطالعه، از دانشکده پزشکی Icahn در نیویورک، گفت: تولد زودرس باعث اختلال در رشد طبیعی چندین اندام مختلف از جمله لوزالمعده –جایی که سلولهای تولید کننده ی انسولین قرار دارند- می شود که بطور بالقوه ممکن است بر ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی فرد تاثیر گذارد.

دکتر Crump افزود: والدین باید بدانند که بیشتر کودکانی که نارس به دنیا آمده اند در دوران کودکی و بزرگسالی از سلامت خوبی برخوردار خواهند بود. با این حال، آنها در معرض افزایش متوسط ​​خطرات دیابت هستند که تا بزرگسالی ادامه دارد.

این تحقیق در مجله Diabetologia منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Dec/diabetes-may-be-more-likely-among-babies-born-prematurely.html